10 následkov povinnej školy
Základnou školou sme prešli všetci. Je pravdepodobné, že nás to nejak poznačilo – ale keďže poznačení sme všetci, ťažšie rozoznať následky. Jednoducho: sme normálni. Povinné trávenie nášho detského a mladého veku v školskej lavici sa pre nás stalo normálnym.
Je toho veľa, čo by sa dalo škole vytknúť. Možno je škola vlastne nutným zlom, bez ktorého by sme sa nezaobišli. Neboli by sme vzdelaní, úspešní, nemali by sme budúcnosť. Škole teda vďačíme za to, akí sme. Spochybniac školu, ako by sme spochybnili samých seba. To nie je príjemné. Možno preto je taká malá vôľa školstvo ozdraviť. Aké účinky na teba škola vlastne mala?
Nutné zlo
Vycvičili ťa podriadiť sa „nutnému“ zlu? Z nejakého zvláštneho dôvodu si bol totiž vinný a povinný do školy chodiť. Napriek tomu, že si v nej možno nevidel zmysel. Nikto ti to uspokojivo nevysvetlil, bol si skrátka okolnosťami a násilím donútený.
Predurčená dráha
Naučili ťa uprednostňovať zlo, ktoré poznáš, pred neurčitosťou neznáma? Z opakovaného trápenia sa v škole sa stáva zvyk. Koľaje vychodené každým dňom školskej dochádzky sú hlboké. Čo leží mimo nich? Aké sú iné cesty? Prebúdza sa v tebe strach z neznámeho? Veď, keď tá cesta, ktorú poznám a vybrali ju pre mňa moji dobrí rodičia a štát, je takáto útrpná... Aké asi musia byť tie ostatné?
Slepá poslušnosť
Vycvičila ťa škola k slepej viere v pánov? Pani učiteľka totiž vie lepšie, čo je pre teba dobré. Rukami jej prešli už stovky podobných. Oproti tomu, ty si nič. Nevieš nič o školstve a o tom, ako to v štáte chodí. Nezáleží na tom, že o sebe vieš všetko. Nezáleží na tom, že najdôležitejším človekom v tvojom mladom slobodnom veku si ty, tvoj príbeh, pocit, tvoj čas a život sám. Vycvičili ťa a ty si prestal veriť sebe, svojmu citu, skúsenosti a svojím snom?
Lenivosť a nuda
Spravila ťa škola lenivým a pasívnym? Deti sa hrajú. Sú živé. Hra je prirodzený spôsob poznávania, skúmania sveta, duchovného a duševného rozvíjania, rastu, dospievania. Pre deti sú prirodzené voľné spoločné pohybové hry. Ak ti však niekto tieto hry zakáže alebo ak sa k nim ako dieťa vôbec nedostaneš? Ak si pod zámienkou vzdelávania násilne pripútaný k lavici? Buď sa prispôsobíš a prijmeš, že skutočné učenie je práve toto počúvanie učiteľa a čítanie z knihy – alebo vzdoruješ. Tvoj duch sa zaprie a ty sa začneš nudiť. Často je tvoj odpor taký silný, že prerastie k všeobecnej lenivosti – už sa ti nechce nič. Ani sa hrať? Ešte že tu máme násilie, to ťa k práci prinúti.
Úplatky
Vycvičili ťa k prijímaniu úplatkov? „Sprav, čo ti kážem a dostaneš odmenu.“ Platí to pre psov a rovnako tak cvičíme aj naše deti. Vyrastú z nich slobodní šťastní samosprávni ľudia? Alebo ustrašené, spútané a podlízavé psi? Odmena a trest: Postupne sa naučíme, že len vtedy sme dobrí a hodnotní, keď po našom konaní nasleduje ohodnotenie či úplata. Vzdávame sa tak svojho vlastného úsudku, svojho svedomia, citu a súcitu.
Výsledkom je sebestredná a bezohľadná honba za odmenami: za známkami, za peniazmi, za uznaním, za majetkom. Rozpadajú sa nám vzťahy, zomiera príroda. Ľudská dôstojnosť, láska, dôvera, zdieľanie a spolupráca sú v rozklade. Kam sa ženieme?
Zmysel učenia
Presvedčili ťa, že učenie znamená snažiť sa, trápiť sa, čítať, počúvať a zbierať známky? Učenie však nie je o prijímaní a preberaní myšlienok. Skutočné učenie neprebieha v laviciach a ani v mysli a v predstavách, ale v žitej skutočnosti. Múdrosť nie je súhrn poznatkov, ale hĺbka skúseností a zážitkov spojených s týmito poznatkami. Bez priamej skúsenosti nie sme učení ani vedomí, sme len namyslení.
Nie čítanie a počúvanie predstáv iných nás robí múdrymi. Naopak: vzájomná spolupráca, hry, skusy a zážitky nás učia životu. Čo ak sa však bojíš skúšať nové, čo ak sa bojíš spraviť chybu? Trestali ťa v škole za chyby zlými známkami či ponížením pred ostatnými?
Predstavy a pravda
Vpečatili do teba, že predstavy sú prednejšie pred skutočnosťou? Že to, čo je napísané v knihe, či to, čo si myslí učiteľ, je pravda – bez ohľadu na to, čo cítiš, vnímaš, vidíš a vieš ty? Následkom takejto viery v predstavy je násilie: nútime skutočnosť, aby sa podriadila našej viere. Nútime deti, aby sedeli v školských laviciach bez ohľadu na ich záumy. Odmietame, neprijímame ich spätnú väzbu. Neuznávame dôsledky, ktoré majú naše predstavy na našu budúcnosť. Školstvo zlyhalo. Dokážeš si to pripustiť?
Rozšírenie obzorov
Potlačila škola tvoju prirodzenú schopnosť učiť sa? Skutočné učenie prebieha na hrane poznaného a nepoznaného, na hranici oblasti pohodlia. Až prekonaním strachu z neznámeho zažiješ a skutočne sa naučíš niečo nové: Prekonávaš svoje obzory, rastieš a rozvíjaš sa.
Ak však povinná škola trestala prešľapy? Ak tak na hraniciach tvojho sveta vystavala pevný obranný múr? Už prijímaš len naučené frázy; bez rozšírenia vlastných obzorov, bez pochopenia súvislostí, bez uvedomenia si následkov? Ustrnul si, neschopný sa učiť, meniť, rásť? Život je zmena a ty si stratil schopnosť žiť?
Celospoločenské postihnutie
Si krivý, neduživý, krátkozraký, strnulý, namyslený, napätý, detinský, obmedzený, uzavretý, či zábudlivý? Bol si nútený hrbiť sa v lavici a bolo ti zabránené prirodzene sa telesne a duševne vyvíjať?
Zakázali a obmedzili ti voľnú hru s kamarátmi? Uzavreli ťa do súťaživej skupiny rovesníkov, od ktorých sa nemáš čo naučiť? Zverili ťa namyslenej pani učiteľke? Tlačili títo do teba predpísané predstavy o svete?
Vo výsledku si ustrnul a v odpore si sa uzavrel do seba? Zúžil sa ti obzor, zhoršil cit a vnímanie? Už neveríš samému sebe? Si nikto... Alebo si niekto? Prebral si ten vzor? Stal sa z teba ten pán a teraz „učíš“ druhých? V dobrej viere násilím šíriš choré vzory povinnej školy ďalej?
Strata vlastného života
Obrala ťa škola o vnútornú bytostnú slobodu? Tak dlho ťa známkovali, posudzovali, chválili, trestali a nálepkovali – až si sa stal od názorov pánov a okolia závislý? Pripravili ťa o vlastné vnútorné pohnutie k ľudskému dobru? Stratil si zdravé sebavedomie, svoj životný stred, svoje ťažisko?
Vedomie aj slobodu však stále máš! Je zvláštne, že sebestrednými sa stávame práve vtedy, keď stratíme náš skutočný ľudský stred, vedomie seba – a vidíme už len predstavy odmien a prívlastkov, za ktorými sa bezohľadne pachtíme. Za vidinu uspokojenia v budúcnosti zapredávame to jediné, čo máme: súčasnosť. Vlastne tak prichádzame o svoju budúcnosť.
Máme tú moc
Chyba nie je len v škole a v učiteľoch. Na súčasnom stave máme podiel všetci. Všetci sme totiž prešli povinným výcvikom a prepožičali sme naše mysle chorým vzorom. Už nie je čas sa vzájomne obviňovať, ohradzovať, súdiť a brániť. Je čas prijať stav vecí a očistiť sa! Pred nami leží nová neznáma cesta. Vykročme smelo do neznáma! Do nového veku novej školy, ktorá bude nepovinná, slobodná a založená nie na papieroch, ale na ľuďoch: na vzájomnej dôvere, zážitku a vlastnej zodpovednosti.
Bojíš sa toho? Vec, že to nie je tvoj strach. Sú to smrteľné obavy tých chorých vzorov, ktorými ťa ako dieťa v škole naplnili. Svet nie je zlý. Svet je svetlý a dobrý. Je hodný dôvery. Cesty sa otvárajú.